مصطفی میرزاوند

اموزش، تحلیل، مشاوره، معامله

۱۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

بیتکوین کش

بیتکوین کش

بیتکوین کش

بیت کوین کش (انگلیسی: Bitcoin Cash)یک رمزارز در دنیای ارزهای رمز پایه است که در سال ۲۰۱۷ از روی شاخه زنجیره بلاکچین بیت کوین به دلیل تغییر در اندازه سایز هر بلوک و تغییراتی روی کد ایجاد شد. این جدا شدن که به هارد فورک معروف است در ۱ اوت سال ۲۰۱۷ انجام شد و این فورک منجر به جدا شدن بیت کوین کش از بیت کوین شد. در آن زمان هر کس که دارنده مقداری بیت کوین بود، به همان میزان نیز بیت کوین کش دریافت کرد.

یکی از تفاوت‌های بیت کوین کش با بیت کوین در اینست که اندازه بلوکها از ۱ مگابایت به ۸ مگابایت افزایش پیدا کرده‌است.بیت کوین کش همچنین SegWit را حذف می‌کند، برای اینکار یکسری کدهای پیشنهادی طراحی می‌شوند تا با حذف بخشهای خاصی از معامله، فضای بلوک آزاد شود.هدف Bitcoin Cash افزایش تعداد تراکنش‌هایی است که می‌تواند پردازش شود و طرفداران امیدوارند که این تغییر، بیت‌کوین کش را قادر به رقابت با حجم معاملات پی پال و ویزا (Visa) بکند، که در آنها اینکار با افزایش اندازه بلوکها صورت می‌گرفت

این رمزارز با هدف بهبود بخشیدن به شبکه و مکانیسم بیت کوین ایجاد شد و هدف دارد تا در معاملات روزانه مردم وارد شود. در حال حاضر تمام کمپانی‌های بزرگ مانند لامبورگینی یا هواپیمایی فرانسه که بیت کوین می‌پذیرند، از بیت کوین کش نیز پشتیبانی می‌کنند.راجر ور (به انگلیسی: Roger Ver) که به مسیح بیت کوین نیز شهرت دارد، از همان ابتدا جزو جامعه بیت کوین بود و در استارت آپ‌های بلاکچینی حضور پررنگی داشت. او در حال حاضر حامی اصلی بیت کوین کش و مالک وبسایت Bitcoin.com است.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ که بحث هارد فورک بیت کوین کش آغاز شد، راجر ور رقیب جدیدی با نام کریگ استیون رایت (Craig Steven Wright) پیدا کرد که حامی اصلی شاخه بیت کوین SV شد و جنگ رسانه ای بزرگی برای راجر ور ایجاد کرد. او خود را ساتوشی ناکاموتو واقعی عنوان کرد و شاخه بیت کوین کش SV را هدف نهایی ساتوشی ناکاموتو اعلام کرد

۱ نظر

زی کش یا زد کش

زی کش

زی کَش (به انگلیسی: Zcash) یک ارز رمزی است که با برخورداری از ساختار فنی متفاوت، از امنیت بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین برخوردار است. در واقع با وجود اینکه داده‌های مربوط به تراکنش با این زی‌کش بر روی بلاک چین ذخیره می‌شود، اطلاعاتی نظیر نشانی فرستنده، گیرنده و نیز مقدار مبلغ انتقال یافته همچنان محرمانه باقی می‌ماند. مقدار کل زی‌کش قابل استخراج نیز همانند بیت کوین ۲۱ میلیون قطعه است.زی‌کش در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۶، به عنوان یک فورک بیت کوین کار خودش را آغاز کرد. خالق اصلی زی‌کش برنامه نویسی به نام زوکو ویلکاس (Zooko Wilcox) است. او ابتدا کار خودش را با کار بر روی بیت کوین شروع کرد اما به دلیل شفافیت تراکنش‌های بیت کوین، به فکر راهی رسید تا تراکنش‌های مخفی را برای کاربران شبکه به ارمغان بیاورد. او با تغییرات گسترده در کدهای بیت کوین، زی‌کش را خلق کرد.

ابتدا نام این پروتکل زیروکوین (Zerocoin) بود و سپس به زیروکش (Zerocash) تغییر نام داد و در نهایت نام زی‌کش (Zcash) برای آن انتخاب شد.برای زی‌کش هیچگونه جمع سپاری یا ICO ای برگزار نشد بلکه سرمایه اولیه توسط سرمایه‌گذاران خصوصی جذب شد. افرادی مانند راجر ور و فرد ارسام، بنیانگذار کوین بیس روی این پروژه سرمایه‌گذاری سنگینی انجام دادند.